I speideren har vi mange ord og utttrykk som kan virke uforståelig i starten. Her kan du finne forklaring på noen av de.

• Bever

Speidere som er 6 og 7 år (1.-2. klasse) gamle er med i bevekolonien

• Beverleder

Dette er den administrative lederen av beverkolonien

• Flokk

Speidere mellom 8 og 10 år (3.- 4. klasse) er medlemmer av en flokk.

• Flokkleder

Dette er den administrative lederen av flokken.

• Tropp

Speidere mellom 10 og 16 år (5. – 10. klasse) er medlem av en tropp. En tropp består gjerne av flere patruljer.

• Troppsleder

Dette er den administrative lederen av troppen.

• Patrulje

En patrulje er en liten gjeng med alt fra 3 til 10 speidere som leder seg selv med veiledning fra en troppsleder. Patruljen ledes av en patruljefører og assistent.

• Peff

Peff er forkortelsen for patruljeføreren.

• Ass

Ass er forkortelsen for patruljeførerassistenten.

• Stifinner/Vandrer

Patruljene følger aldersbestemte treningsprogram. De som går i 5.-7. klasse følger treningsprogrammet for stifinnere mens de som går i 8.-10. klasse følger treningsprogrammet for vandrere.

• Rover

Dette er speidere over 16 år som følger et eget treningsprogram og som er medlemmer av et roverlag. De er ofte speiderledere i tillegg.

• Norges Speiderforbund (NSF)

Dette er det øverste administrative nivået i organisasjonen. Forbundskontoret er lokalisert i Oslo med generalsekretæren som leder.

• Speiderstyret (SST)

Speiderstyret velges hvert andre år på Speidertinget.

• Speidertinget

Speidertinget er organisasjonens øverste myndighet.

• Krets

Kretsen er det overordnede administrative nivået i en region, vanligvis et fylke.

• Kretsstyret

Det velges nye representanter til kretsstyret hvert år på Kretstinget.

• Kretstinget

Kretstinget er den øverste myndighet i kretsen.

• Gruppe

En gruppe er den lokale, aktive delen av speideren. Det finnes omtrent 600 speidergrupper rundt om i landet. De aller fleste byene har en speidergruppe, noen opptil flere. En speidergruppe består gjerne av en flokk, et roverlag og endel ledere.

• Gruppeleder

Dette er den administrative lederen av den lokale speidergruppen.

• Komité Speiding (KS)

De har ansvar for utarbeidelse av treningsprogrammene.

• Speiderbasen

Her finner man alle treningsprogrammene og aktiviteter for speiderene. Se forøvrig speiderbasen.no

• Speidermetoden

Speidermetoden beskriver hvordan aktivitetene er bygget opp. Metoden er beskrevet nærmere på speiderbasen.no

• Speiderloven

Speiderloven beskriver hva en speider er. Les loven på speiderbasen.no

• Speiderløftet

Dette er et løfte man må avlegge for å bli speider. Les løftet på speiderbasen.no

• Valgspråk

Speiderens valgspråk er «Alltid beredt».

• Kretskonkurranse-NM

På kretsnivå arrangeres det årlig kretskonkurranse. Vinneren av denne kvalifiserer seg til NM i speiding.

• Speiderleir

Speidertur over flere dager enn en vanlig helg. Hvert fjerde år arrangeres det landsleir. Med jevne mellomrom arrangeres det kretsleir og gruppeleir.

Flere finner du her.